Solliciteer

Marcel Meeuwis is oud-profvoetballer van onder andere VVV en Rodja JC en is oprichter van FC De Rebellen.
Naast het voetballen was Marcel altijd bezig met vele nevenactiviteiten. In zijn tweede periode bij VVV zat hij echter met een uniek concept in zijn hoofd. “Mensen vinden grappen leuk. Maar vaak gaan die grappen over een persoon, en dan is het dus voor die betreffende persoon niet leuk. Ook vinden mensen voetballers met een verhaal interessant. Bijvoorbeeld dat ze heel veel geld hebben verloren, of verslaafd zijn geweest en zichzelf daardoor nu kei hard moeten terug knokken. Veel oud-voetballers met een dergelijk verhaal hebben tegenwoordig ook een eigen boek, en die worden goed gelezen. Dus toen bedacht ik bij mezelf: Wat nou als ik die mensen bij elkaar breng in de vorm van een show, of een wedstrijd dat clubs tegen de oud-profs kunnen voetballen. Nou, dat idee is eigenlijk in mijn hoofd blijven rondspoken”. Na mijn voetballoopbaan ben ik dit idee uit gaan werken. FC Knudde bestond al, FC De Kampioenen bestond ook al, maar FC De Rebellen nog niet. En de mensen waar ik mee werk zijn natuurlijk wel een soort van rebellen (geweest). Dus de naam van mijn concept werd officieel FC De Rebellen. Toen Marcel over zijn concept tegen Koert Westerman vertelde, zei Koert dat Marcel het absoluut moest gaan doen, hij vond het een geweldig idee. Toen is Marcel dus ook echt gestart met FC de Rebellen.

Op de vraag of Marcel zijn concept een gat in de markt of een uit de hand gelopen hobby is, antwoordt hij: “Ik beschouw het eigenlijk als een kans op een winstgevend bedrijf, waarbij ik iets doe wat ik zelf leuk vind”. Met FC De Rebellen organiseert Marcel evenementen, maar ook is hij natuurlijk bezig met marketing. Marcel moet tenslotte zijn concept goed in de markt zetten.

FC De Rebellen groeit
Marcel wil met FC De Rebellen groeien tot 50 boekingen per jaar. Nu zitten ze op 30/35 boekingen per jaar, dus zijn verwachting is dat dat aantal binnen afzienbare tijd de 50 nadert. Echter denkt hij ook dat het nog verder kan groeien. “Maar dan zal er wel wat moeten veranderen, en ga ik meer mensen nodig hebben” zegt Marcel. Nu is het ook zo dat Marcel werkt met alleen contracten met een theater. De Rebellen zelf krijgen voor elke lezing of voetbalwedstrijd een voorstel met wat ze eraan kunnen verdienen. Maar als het aantal lezingen voor iemand groeit, dan is het wellicht beter om met een overeenkomst te gaan werken volgens Marcel. Verder wil Marcel ook dat de webshop van De Rebellen gaat groeien, zodat het een begrip in ‘voetballand’ wordt.

Veel mensen vragen zich ook af waarom Marcel met FC De Rebellen geen tv-show gaat maken, en dat er dan iedere week bijvoorbeeld het verhaal van een Rebel wordt uitgelicht. “Met alle respect, maar als je naar bijvoorbeeld VI kijkt, zie je heel vaak dezelfde dingen terugkomen. Het is soms wel grappig, maar niet echt interessant” zegt Marcel. Het zijn volgens Marcel wel allemaal mogelijkheden, maar dan moet hij de tv-wereld gaan benaderen. Hij sluit het in ieder geval niet uit.

Het eerste wat Marcel nu gaat doen is het merk echt vastleggen, want FC De Rebellen wordt steeds populairder. Ook in verband met de webshop heeft dit prioriteit. “We groeien gestaag, en dat is prima” voegt Marcel hieraan toe.

Op de vraag hoe FC De Rebellen er over tien jaar uit zou zien zei Marcel allereerst dat hij hoopt het voor elkaar te hebben dat het in ieder geval nog bestaat, maar dat het inmiddels ook een begrip is in ‘voetballand’. Ook hoopt Marcel dat er tegen die tijd meerdere takken onder FC De Rebellen hangen zoals: ‘De Rebelletjes Voetbaldagen’ en ‘De Rebelletjes Maatschappelijke Projecten’. “Kortom: over tien jaar zie ik FC De Rebellen als een winstgevend bedrijf met meerdere werknemers en rebellen, en een flink toegenomen naamsbekendheid” voegt Marcel toe.

Ambities
Met FC De Rebellen heeft Marcel genoeg ambities, zo wil hij het ooit wellicht internationaal gaan oppakken. Echter is Marcel naast oprichter en eigenaar van FC De Rebellen ook personal trainer bij Fitmasters. Daar hoopt hij op termijn ook wat vaste uren te krijgen voor wat structuur. Nu werkt hij daar op freelance basis. Verder wil Marcel er altijd voor zijn kinderen zijn, dus ook heeft hij de ambitie om in zekere zin een huisvader te zijn. Doordat hij werk en privé goed kan combineren zegt Marcel met trots dat hij zijn kinderen vijf dagen in de week kan zien. Bij veel relaties die over zijn gegaan met de moeder van de kinderen, kunnen de vaders niet zeggen dat zij kun kinderen vijf dagen per week zien. “Dat vind ik gewoon echt belangrijk, dat ik er voor mijn kinderen kan zijn” voegt Marcel toe. Tot slot heeft Marcel de ambitie om zichzelf door te blijven ontwikkelen, het geluk te behouden, en het geluk te vinden.

Ted van Berkel is 20 jaar oud en geboren en getogen in het Brabantse Tilburg. Momenteel volgt hij de opleiding SPECO sport & marketing/management aan de Fontys Economische Hogeschool Tilburg. Met zijn opleiding hoopt hij later een succesvol sportmarketeer te worden. Voor Sport-Netwerk.nl zal hij zo nu en dan sportprofessionals interviewen. “Elke dag ben ik zowel actief als passief met sport bezig. Sport is mijn passie!”

Twitter: @tedvanberkel